HOME | BUGGYBABBEL | CHASSIS | MOTOR | MANX BODY | MANXTER | KIDS | BEETLE | GALERIJ












Wat heb ik gebouwd?
Ik heb een authentieke Meyers Manx, met het serienummer UK-00-022, gekocht in Engeland. Deze buggy heb ik van scratch, met professionele hulp van Henk Hendriks, gebouwd. Op 22 juli 2005 werd de buggy gekeurd en kon ik er eindelijk mee de weg op.

Uiteraard tref je nuttig tips en links met andere sites aan voor informatie en hulp. Heb jij relevante info m.b.t. buggy's, aarzel dan niet en neem dan via e-mail contact met mij op.

Het begin
Laat ik even bij het begin beginnen. Om verschillende redenen krijgt dit project pas in 2005 gestalte, niet in de laatste plaats door privé omstandigheden en natuurlijk het budget. Het één heeft duidelijk een relatie met het ander...

In begin 2000 kocht ik een gele Maplex buggy die als basis moest dienen. Onder het kopje chassis kun je hier het e.e.a. over lezen. Ik heb wat informatie uit het verleden kunnen opdiepen. De Maplex buggy (ik heb een foto van de vorige eigenaar gekregen) behoorde tot een van de allereerste Maplex body's, was oorspronkelijk groen en is in 1970 op een kever chassis gezet. Dat chassis behoorde toe aan een blauwe 1200 VW kever dat voor het eerst op 4 januari 1965 gekentekend werd.

De oorspronkelijk kever, waar het chassis op gebaseerd is, komt uit de productie periode 1964/1965 (chassisnummer 11538xxxx). De kever was een schade auto en pas 5 jaar (!) oud toen deze werd gebruikt als donor auto voor een buggy. Tegenwoordig zou een kever van die leeftijd absoluut niet tot buggy worden getransformeerd maar natuurlijk worden gerestaureerd.

Bij de herkeuring kreeg de Maplex een nieuw kenteken: EA-00-70 en werden uiteraard de gegevens op het kentekendeel 1 aangepast. Koetswerk: i.p.v. 2 nu '-' deurs. Wielbasis was 36 cm ingekort en werd dus 204 cm. De kleur veranderde van blauw naar groen en tot slot werd het ledig gewicht na weging op 540 kg gesteld.

De restauratie van het chassis en de motor is een verhaal apart met voor mij een aantal onaangename verrassingen.

Where did it all start? Back in 2000 I bought a worn out yellow Maplex buggy here in The Netherlands and a Meyers Manx body in England (as pictures on the left will show). Due to private circumstances the whole project came almost instantly to al hold, which lasted until 2005.

Mel Hubbard
In 1999 ben ik via de Engelse buggy goeroe en vriend James Hale in contact gekomen met ene Mel Hubbard (Manx Buggies UK) die dan in licentie Meyers Manx II buggy's produceert.

Een jaar later (19 november 2000) ben ik samen met Jean Paul Hendriks naar Mel gegaan en kocht van hem een Manx body. Ik wilde oorspronkelijk een gele body die hij voor mij op bestelling zou maken. Alleen ik kon een deal met hem maken: hij had nog een showmodel in zijn shop liggen; kant en klaar. Dit showmodel heeft Mel in het voorjaar van 2000 gemaakt en op verschillende Engelse shows tentoongesteld. Lang verhaal kort: ik kocht deze body inclusief aanverwante artikelen zoals het voorruit frame (inclusief ruit), de roll bar, een extra neus en, voor mij dus heel belangrijk, met de garantie dat ik hier een authentieke Meyers Manx II kocht, inclusief alle benodigde papieren, emblemen en een uniek Manx serienummer die door Bruce Meyers vanuit Amerika zou worden toegestuurd.

Wat ik toen niet wist was dat met deze deal Hubbard ook gelijk zijn laatste officiële Meyers Manx in Engeland had verkocht! Lees er meer over bij Manx body.



Back in 1999 I contacted Mel Hubbard via James Hale, a buggy connoisseur, author of many buggy books and a good friend. At that moment Hubbard ran a buggy shop called Manx Buggies UK, which produced licensed Meyers Manx buggy's. As I wanted a original and authentic Meyers Manx (including stuff like tags, emblems and serial number) I bought the Manx body and some extra's from Mel. Originate I wanted a yellow body, but I agreed to make a special deal on this strange pink salmon/orange body which Mel stored in his shop. The color of the body looks different if it is lit outdoors instead of indoors. Later on, I received the tags, emblem and serial number from Bruce and Winnie Meyers personally. Unfortunately, this was at that time the last time a licensed Meyers Manx was produced and sold by Manx Buggies UK.


Vanaf deze plek bedank ik Henk Hendriks en zijn team voor het meedenken, de praktische raad en daad die ik in 2005 gedurende de bouw van mijn buggy ontving. En uiteraard veel dank voor het belangeloos beschikbaar stellen van de Hot Rod koffie, al het gereedschap en de werkplaats alwaar ik de buggy kon (op)bouwen.

De kennis van het bouwen van buggy's is bij Hendriks van onschatbare waarde, en daar overdrijf ik geen letter van! Op de foto, van links naar rechts: Mini, Henk, Jerry en Fred (gehurkt), Henk en Els, en achter de buggy staat Wouter. Op de foto ontbreken Marijn (stagiair) en Dennis (onregelmatige diensten). Een andere dankbare bijdrage in mijn 'bange momenten' en dat ik het ff niet meer zag zitten was van ABC clubmakker Sam Jaarsma.

Dank, dank, dank!

www.manxter.nl
Laatste wijziging: 3 mei 2017 - Copyright Henny Jore
HOME | BUGGYBABBEL | CHASSIS | MOTOR | MANX BODY | MANXTER | KIDS | BEETLE | GALERIJ