|
Algemene Buggy Club
Als je al een tijdje (ere) lid bent van de Algemene Buggy Club (ABC), ook wel
Buggyclub Holland, mag een link naar deze club niet ontbreken. Heb je een buggy, baja, kitcar, zelfbouw, om het even merk, type, bouwjaar
en je bent nog geen lid? Neem dan contact op met deze unieke club.
|
|
Buggyvrienden
Een 'online buggyclub' zoals ze het zelf zeggen; een geweldige website
met een fantastisch, actief en actueel forum, absoluut een
kijkje waard! Deze website is speciaal voor iedereen die van (straat) buggy's houdt. De website is een uiting van de
samenwerking tussen Ron Hofman en Gert van Braak, beide buggy liefhebbers in hart en nieren, die ook
beschikken over een groot archief van buggy boeken, artikelen, items en andere zaken. Kortom, check it out!
|
|
Buggy Boys België
Dit is echt een hele leuke website (aanrader) met barstens vol info! Als het even kan, kijk ik elke dag. Check gelijk het
forum van deze gasten, zeker als je van coole straat buggy's houdt of op zoek bent naar een
(straat) buggy. Cris zet de buggy's die hij te koop vindt op het World Wide Web overzichtelijk op een rijtje. Eenvoudiger kan het gewoon niet!
|
|
De Manxclub
In Amerika is sinds 1994 de Manx club
actief. Die werd in de begin periode geheel 'gerund' door de Meyers (met name door Winnie). Er is ook een clubblad, ik heb de
eerste exemplaren van de begin periode nog liggen, met veel practische info en historie van en door Bruce geschreven. De 'club'
is nu eigenlijk meer een soort van commercieel verlengstuk van de Meyers geworden. Desondanks is dit beslist een leuke site met
veel (historische) info over Bruce Meyer en de Manx. Absolute aanrader!
|
|
Hot Rod
In het boek De Buggy, onze Heilige Koe schrijven we over de activiteiten van
Henk Hendriks. Henk liep eind jaren 70 het buggyvirus op en is met zijn bedrijf, toen High Speed en nu al weer een hele poos
(sinds 1985) Hot Rod. Henk is sinds 1978 actief met ondermeer
de Sportscar buggy (van oorsprong de Sandman buggy).
Daarnaast heeft hij de Climate ontwikkeld (een Sportscar met hardtop en vleugeldeuren) en beschikt Henk over de licentie en
mallen van de Birds buggy. Bij Henk kun spreken van een soort buggy revival. De Sportscar is weer vollop verkrijgbaar als
een kwaliteits kit in vele 'vette' kleurstellingen en in het super retro 'metal flake' effect. Er is zelfs een 'heavy duty'
Sportscar versie verkrijgbaar. Je weet niet wat je voelt als je deze polyester kit in je handen krijgt! Alle Sportscar
modellen worden nu geleverd met serienummer en daarmee wordt elke Sportscar authentiek. Vergeleken met buggy kits uit
Frankrijk en 'buggy productie land nummer 1' Engeland, krijg je met de Sportscar de meeste waarde voor je geld! Als je
meer wilt weten, klik je op de link en lees meer
over de vernieuwde Hot Rod Sportscar buggy! Aanrader:
download de Hot Rod buggy folder.
|
|
James Hale
Mijn goede (Britse) vriend James Hale mag natuurlijk niet ontbreken in dit overzicht. Auteur van inmiddels een negental
autoboeken, waaronder een vijftal prachtige, waar ik
regelmatig door heen blader. Het zijn stuk voor stuk juweeltjes: Dune Buggy Handbook, The Dune Buggy
Phenomenon, The Dune Buggy Phenomenon: Book 2, Dune Buggies en The Dune Buggy Files. Door onze vriendschap kreeg
ik de kans om de Nederlandse buggy wereld in zijn boeken voor het voetlicht te krijgen.
James schreef vele artikelen in menig (Engels) VW magazine over buggy's, kevers, bussen, techniek, evenementen e.d. die hij
tevens voorzag van prachtig foto's en illustraties. James Hale staat op dit gebied op eenzame hoogte! Hij is een wandelende
buggy encyclopedie en kent nagenoeg alles wat met buggies te maken heeft.
Naast dit alles is hij eigenaar van GT Mouldings in het Engelse
Portslade (ligt praktisch tegen het hautaine Brighton aan) dat de rechten bezit van enkele klassieke Engelse buggy merken:
Manta-Ray (bij ons beter bekend als Zandhaas), Renegade (bij ons beter bekend als Apal Jet) en de Bugle. Weet even dat de
waanzinnig populaire Super buggy van Ruska zijn oorsprong vindt in de Bugle (je kunt ook zeggen dat Ruska 'm daarvan
'gekopieerd heeft'). James laatste buggy model noemt hij simpelweg 'GT'. Beschikbaar in twee versies: ingekorte (SWB) en
niet-ingekort (LWB).
In de privé loods van James ligt een 1 op 1 replica van een speciale, one of a kind Corvair aangedreven Meyers Manx.
Geen ordinaire kopie, maar mede door Bruce himself gerepliceerd exemplaar. Deze speciale Manx werd gebruikt in de film
'The Thomas Crown Affair' met achter het stuur Steve McQueen en op de bijrijderstoel zat Faye Dunaway. Naast de deze buggy
bouwt James ook aan een GT buggy. Uiteraard met alles er op en er aan.
Tot slot bezit James een enorm archief en een unieke, werkelijk ongekende verzameling boeken en ruim 1.000 buggy
schaalmodellen van over de gehele wereld. En last but not least: James is een vreselijk aardige vent en super, op z'n
typische Engels, beleefd en zeer bescheiden.
|
|
Todd Kirkwood
Nog iemand die niet mag ontbreken in mijn lijstje, mijn Amerikaanse vriend Todd Kirkwood.
Ons contact gaat terug naar mei 1997, het moment dat ik de website van de ABC lanceerde. Tja, toen nog via een free homesite bij
Geocities. Ik heb toen hierover wat geschreven in het clubblad van de ABC. Interessante buggy websites waren in 1997 op internet heel
zeldzaam. Todd is een dune buggy liefhebber van het soort dat wij 'klimrekken' noemen. Of te wel, Todd heeft en bestuurd al jaren een
dune buggy rail en is compleet gek van off road (niet alleen met buggies). Deze man heeft werkelijk een enorme schat aan data door de
jaren heen verzameld. Een deel daarvan vind je terug op zijn website. Je bent er wel een uurtje zoet mee...
|
|
Vanclee
Een andere interessante (Belgische) buggy website is die van de Danny Beun. Hij is idolaat van Vanclee buggy's. Zijn website is hier
volledig en uitvoerig aan gewijd. Mij is geen andere website bekend dat zoveel info bevat over de buggy's die door Eric
Vandewalle en Georges Cleerinckx zijn bedacht en gemaakt.
|
www.manxter.nl
Laatste wijziging: 28 oktober 2012 - Copyright Henny Jore
|
|