Chassis
Voor niet ingewijden: om een conventionele buggy te bouwen, zoals een Meyers Manx, heb je een chassis (onderstel) nodig en doorgaans werden (worden) buggy's op een Volkswagen Keverchassis gezet, al dan niet ingekort.
Voor de goede orde:
niet elke buggykit staat op een VW Keverchassis.
Alleen de praktijk leert dat bij zo'n 95% van de (dune) buggy's een Keverchassis wordt gebruikt en omdat mijn Meyers Manx een Keverchassis nodig heeft, betekende dit dat ik opzoek moest naar een donor auto: een Volkswagen Kever. Punt is dat niet alle type kevers geschikt zijn voor het ombouwen naar een buggy en daarbij stelt de RDW eisen aan het oorspronkelijke bouwjaar van de (donor) kever. Last but not least; RDW past sinds december 2016 strikt het 1/3 - 2/3 principe toe. Dit betekent simpelweg dat je tegenwoordig GEEN - de hoofdletters zijn voor de attentiewaarde - INGEKORTE buggy vanaf scratch kan bouwen. Je zal nu, voor een ingekorte buggy, op zoek moeten naar een bestaand ingekort buggychassis; oftewel een chassis of buggy (opknapper) met de juiste papieren!
Voorbereiding
Bedenk eerst naar wat wat je uitgangspunt wordt voor het soort chassis dat je nodig hebt. Belangrijk bij alle afwegingen is de vraag "wat ga ik straks met de buggy doen"? Is dat "rondjes rond de kerk" (toeren), sportief rijden of (zwaar) off road rijden? Besef dat dit een belangrijk gegeven is voor de 'layout' en de te gebruiken materialen voor het chassis. Ik had daarnaast nog rekening te houden met de wielbasis die voor mijn buggy body nodig is.
Huiswerk!
Dus, eerst wat huiswerk doen! Een Manx body is ontworpen om op een ingekort keverchassis gemonteerd te worden. Omdat Amerikanen niet het metrisch stelsel gebruiken maar in inches rekenen, betekent dit dat Bruce Meyers zijn Manx een wielbasis van 80 inch heeft gegeven. Een inch is 2,54 cm; dus ga maar rekenen...
In het boek
BUGGY'S tref je info aan over buggy modellen en het gebruikte chassis. Tja, dan blijkt dat geen enkel 'Europees' buggy model 36,8 cm is ingekort, of te wel een wielbasis heeft van 203,2 cm. Dan maar opzoek naar wat er dicht bij in de buurt zit. Dan kom je zo bij de Birds buggy (36,5), Ducky buggy (36,5), Hot Rod Climate en Hot Rod Sportscar buggy (36,5), Ruska B1 (37) en Sandman buggy (36,5). Interessant zijn ook de Maplex buggy (38) en Tamara buggy (39) hoewel die dan wel een iets kortere wielbasis hebben. Maar, we praten hier over marginale afwijking naar boven/beneden dat d.m.v. met wat 'schuiven' van de body t.o.v. het chassis kan worden opgevangen.
Donor
En dan blijkt dat deze informatie gewoon gegevens 'op papier' zijn! Want in werkelijkheid wijken de maten van het chassis en de body ook weer af. Je wordt er soms dood moe van. Zo kwam ik in begin 2000 een oude gele Maplex buggy tegen. Die bleek een wielbassis te hebben van 204 cm (= 36 cm ingekort). Lig ik dan wakker van 0,8 centimeter? Dacht het niet! De koop werd snel gesloten, de buggy werd gestript, body en aanverwante artikelen weggedaan (je kan het proberen te verkopen) en vervolgens ligt mijn project, door prive omstandigheden, stil. Daar moet je even doorheen en iedereen heeft wel eens een tegenslag te verwerken.
Verrassingen
Maar ja, een oud chassis heeft en geeft altijd verrassingen. Het chassis zat oorspronkelijk onder een VW Kever uit 1964 (kenteken januari 1965) en daarmee is wel wat mee gebeurd. Een ongeval vormde de basis voor de Maplex buggy. Maar aan dat chassis is in de loop der tijd veel geprutst. Met geprutst bedoel ik dus ook echt GEPRUTST! Bij het uit elkaar halen zag ik al diverse problemen, of zal ik ze maar 'uitdagingen' noemen, of 'kosten'? Ik heb er veel aan gedaan, maar niet alles omdat ik gewoon niet het gereedschap en de skills heb om een grondige chassis restauratie, met heel veel snij-, slijp- en laswerk te verrichten. Vandaar dat ik mijn heil zocht bij een professional. Je weet dan ook dat je het budget moet gaan bijstellen, want voor niets gaat alleen de zon op. Tip: spaar gerust door, want het wordt altijd duurder dan je dacht...
Ik denk vaak: "achteraf is mooi wonen". Want mij is geen ellende bespaard gebleven. En ik heb vaak gedacht: was het wel zo slim om een bestaand chassis te nemen? Wat? Was het wel slim om een buggy te bouwen? Je moet hier eigenlijk wel een beetje gestoord voor zijn...
Nog meer verrassingen...
Wat bleek er allemaal mis (misschien kan ik beter zeggen wat er
niet mis was):
- Het chassis was ongelijk ingekort en slecht, nee gewoon ZEER slecht gelast! Het bevatte belachelijk veel vreemde lasstukken; een lappendeken.
- De tunnel bevatte veel beschadigingen en deuken.
- Er was een buitengewoon vreemde en slechte bevestigingspunt voor de (neus)ophanging van de versnellingsbak en een uitgescheurde schakelstang lager. Het chassis moest daarvoor worden open geslepen en, uiteraard, weer dicht worden gelast.
- Bij het nameten bleek dat het chassis krom was. De rechterkant van het chassis was bijna 10 mm korter (!) dan de linkerkant. Dit betekende dat de inkortingslas opnieuw gedaan moest worden.
- Bij het ontroesten (het chassis zou volledig gepoedercoat worden) bleek de achtervork (waar de versnellingsbak tussen ligt) massief! Je gelooft het niet, maar er was ooit, door een idioot, beton in de vork gegoten! Weer zo'n 'leuke' verrassing; een aflevering van 'Ik vertrek' is er niets bij.
Kortom; er zijn heel wat uurtjes gaan zitten in de restauratie van het chassis. Gelukkig hebben hier nu vakmensen aan gewerkt, oftewel, er zijn nu geen verrassingen meer.
Kokerbalken
Om het chassis te verstevigen, is het chassis versterkt met kokerbalken. Die kokerbalken kwamen in de chassisuitsparingen links en rechts en maken het chassis stijf. Bij de meeste buggy's wordt volstaan met een paar ijzeren balkjes in de eerder genoemde uitsparingen, maar om het chassis echt 'stijf' te maken (wat uiteraard van invloed is op de wegligging) zijn de balkjes verlengt, zodat het chassis, zowel links als rechts, vanaf het frame van de achterwiel ophanging tot aan de kop van het chassis is verstevigd. De kokerbalken worden aan het chassis bevestigd op de plek waar de body op het chassis wordt gebout. Op mijn chassis zijn de kokerbalken 'doorverbonden' d.m.v. flenzen die weer gebout zijn aan de achterwielophanging (balk met de torsievering) en aan de kop van het chassis
(check de foto's).
Poedercoating
Ter bescherming tegen roest is het gehele chassis (en alle (dragende) onderdelen gepoedercoat. Dit is ook gebeurd met alle andere onderdelen die ik later aan het chassis heb bevestigd. Denk hier bijvoorbeeld aan de rolbar, achterbumper, beugels waar de stoelen aan vast worden gezet, de beugel van de stuurkolom. Kortom, alle metalen onderdelen die gemonteerd zijn om de stevigheid en stijfheid van de buggy te bevorderen zijn gepoedercoat. Daarnaast zijn praktisch alle bout/moer bevestigingen in rvs uitgevoerd.
Versnellingsbak
De standaard 1200 (korte) pendelas versnellingsbak is gereviseerd en voorzien van een nieuwe neus, dit omdat de bevestiging aan de voorzijde door de vorige eigenaar was beschadigd. Enfin, deze kosten konden er ook nog wel bij. Achteraf wel dom dat ik die korte bak niet direct heb vervangen voor een 'lange' versie. Enfin, die staat nu op mijn 'nog-te-doen-lijst'.
Nieuwe onderdelen
Het chassis is voorzien van een nieuwe en verstelbare vooras, nieuwe veering, nieuwe verstelbare Koni schokdempers, nieuwe (rem)leidingen en rondom nieuwe EMPI schijfremmen; steek 5x205.
Goed, na heel veel gedoe heb ik uiteindelijk het chassis gekregen zoals ik het wil. Het kost wat, maar dan heb je ook wat! En, ijs en weder dienende, het zal mij ruim overleven. Denk ik. Hoop ik... ;-)