HOME | BUGGYBABBEL | CHASSIS | MOTOR | MANX BODY | MANXTER | KIDS | BEETLE | GALERIJ


Nostalgie met deze platte 'pancake' 1500 motor.


1600cc in wording.


Vermogensbank laat 54 pk zien.


Standaard en nog zonder uitlaat.


Olievuldop van aluminium.


Klepdeksels van CSP


Silicone Spiro bougiekabels.


Scat 1.5 qt. sump.

Motor
Oorspronkelijk had ik een zogenoemde 'pancake' (type 3) 1500 cc motor uit een Volkswagen Variant. Onder de body mag je met zo'n motor dan wel lekker veel (sleutel) ruimte hebben en met die twee originele Solex carburateurs ziet het er misschien ook wel leuk uit, maar ik vind zo'n platte motor achterin bij deze buggy niet mooi. Bovendien moest ik er sowieso wat aan doen, want deze motor was versleten. Balen, want dat betekende dus maar een ding: vervangen! Hoewel ik 'retro' wil, zit ik niet te wachten op een 1200 blokje met 34 pk. Ik wil wel luchtgekoeld en zo origineel mogelijk blijven. Dus geen vloeistof gekoeld blok of zo.

Je kunt op internet, via Marktplaats of Keversites advertenties gaan afstruinen op zoek naar tweedehands motoren, maar ik had geen zin in onbekende motor met mogelijke verborgen gebreken. Dan blijft er niet veel keus om voor een nieuwe motor te gaan. 'Nieuwe motor'? Tja, klinkt wat vreemd als je over een VW kever blok praat, hoezo nieuw? Die kever motoren worden allang niet meer fabrieksnieuw geproduceerd! Je spreekt dan ook niet over 'nieuw', maar van een 'ruilmotor'. Uiteraard kun je op meer plaatsen in Nederland en omgeving 'ruil motoren' kopen.

Hot Rod
Ik ben maar even gaan praten met Henk Hendriks (Hot Rod Doesburg). Daar was ik toch al mee in gesprek met betrekking tot de restauratie van mijn chassis. Bij Hot Rod heb je, als je voor een 'ruil motor' gaat, verschillende opties, check de website van Hot Rod met de nodige opties. Je kunt het zo duur maken als jouw bankrekening dat toelaat. Oke, dit betekende dat ik de financiën voor dit project moest bijstellen.

Mijn keuze is gevallen op een nieuwe en complete 1600 cc 50PK 'Hot Rod ruilmotor'. Deze motor heeft Henk/Fred vanaf scratch gebouwd. Van het oude 1500 blokje wat ik dus had, bleek, op de dubbele carburateurs na, helemaal niets herbruikbaar. Goed, met deze investering ga ik er van uit dat deze motor, bij normaal gebruik en onderhoud, mij makkelijk zal overleven.

Een nieuwe, standaard 1600 motor dus. Op de testbank levert hij keurig de prestatie die verlangd wordt van een standaard blokje: 54 pk om precies te zijn. Een nieuwe motor betekent tevens innrijden'. Tjonge, dat was wel het laatste wat ik van mijn buggy had verwacht, dat ik 'm moet gaan 'inrijden'. Het schema ziet er als volgt uit: na de eerste 500 kilometer, olie verversen en kleppen stellen. Na opnieuw 500 km (totaal 1.000), olie verversen en kleppen stellen. Na opnieuw 500 km (totaal 1.500), kleppen stellen en olie vervangen. Dan na 3.500 km, totaal 5.000 km, zijn eerste beurt echte beurt. Het is wat...

Dress up
Probleem met mij is dat ik de motor niet helemaal standaard kan laten. Nee, ik ben niet uit op meer en meer pk's, want dat gaat in verhouding gewoon heel veel geld kosten, dat heb ik er niet voor over. Maar een paar optische aanpassingen zijn nog wel betaalbaar en leuk! Goed, dat buggy 'retro' verhaal van mij ging nu helemaal en voorgoed de prullenbak in. Laat ik het er maar op houden dat het leuk geprobeerd is en dat mijn buggy nog relatief 'simpel' is gebleven. Kortom, links, rechts, boven en onder, of te wel hier en daar heb ik wat standaard onderdelen vervangen door onderdelen van Bugpack, CSP, K&N, Scat en Spiro.

Bugpack, CSP, K&N, Scat en Spiro
Het koelhuis van de 1600 motor is vervangen door een oud model (doghouse) en het standaard luchtfilter is vervangen door eentje van K&N te monteren en als uitlaat heb ik gekozen voor een originele ceramisch gecoate Meyers Manx Sidewinder, waar een lekker geluidje uitkomt. Overigens, ceramisch gecoat heeft ten opzichte van chroom of roestvrij staal het voordeel dat de hotspots niet 'blauw' kleuren, maar onder alle omstandigheden zijn oorspronkelijke 'ei-glans' behoud. Als nadeel zou je kunnen zeggen dat die ei-glans uitstraling ten opzichte van rvs of chrome minder 'sprankelijk' is. Enfin, het is en blijft altijd een kwestie van smaak...

De standaard (zwarte) bougiekabels zijn vervangen door gele silicone Spiro kabels, de standaard krukaspulley, het motorolie vulstuk is vervangen door die van Scat en de aluminium klepdeksels zijn van CSP. Tot slot heb ik nog een Scat 1,5 qt sump kit geïnstalleerd. Een beetje extra olie in het blok kan geen kwaad is ook gunstig voor de temperatuur.


Meyers Manx Sidewinder uitlaat.


www.manxter.nl
Laatste wijziging: 18 december 2016 - Copyright Henny Jore
HOME | BUGGYBABBEL | CHASSIS | MOTOR | MANX BODY | MANXTER | KIDS | BEETLE | GALERIJ