Deze pagina is regelmatig in bewerking en heeft voornamelijk betrekking op de Meyers Manx buggy; oftewel, deze pagina bevat een ratjetoe aan foto's en video's met of zonder relevante of deskundige tekst en is voor verbetering, aanvulling of correctie vatbaar. Reactie? E-mail mij!
This page concerns the Meyers Manx buggy, is a hodgepodge of photo's and video's with or without relevant or competent comments and is regularly in progress. Thus, this page has room for improvement, addition or correction. Please e-mail me if you see, read or notice any misfits.
Let op: niet alles op internet is toegestaan of gratis. Hoge resolutie afbeeldingen zijn op verzoek beschikbaar. Op ALLE foto's en video's berust COPYRIGHT en beeldrechten van (buggy) liefhebbers en mijzelf. Wanneer ik de foto of video niet zelf heb gemaakt, staat de naam van de rechthebbende vermeld en heb ik toestemming om de foto of de video hier te publiceren of een link te leggen naar de betreffende site.
|
In het boek BUGGY'S, uitgegeven in 2020, staat mijn Meyers Manx buggy afgebeeld op pagina 46 en 47. Het is een hommage aan het in 1967 gepubliceerde artikel over de Meyers Manx in de april uitgave van het Amerikaanse autotijdschrift 'CAR and DRIVER'.
Met dank aan Overbos Recreatiepark voor het beschikbaar stellen van de locatie en Fleur & Carlo die voor deze gelegenheid als modellen fungeerden.
Terug naar boven.
|
Op 16, 17 en 18 werd in Wanroij het IKW 2017 georganiseerd. Altijd een leuk weekend. Ik ging er heen in stijl met een LT35 (Feuerwher) camper en de Manx achterop de aanhanger.
Deze foto's zijn gemaakt op zondag 18 juni rond een uur of 5. Bijna iedereen is dan al weg...
Terug naar boven.
|
We schrijven zaterdag 11 juli 2015: in het weekendmagazine van o.a. het Haarlems Dagblad (maar ook in die van de Gooi- & Eemlander en het Noordhollands Dagblad) kreeg de Manx op pagina 31 aandacht in de rubriek 'Topless' van Peter Lodewijks, met dank aan Holland Media Combinatie. Hoewel er (inmiddels) 10 jaar oude foto's in het artikel zijn gebruikt (de Manx en ikzelf zien er vandaag de dag toch een tikkeltje anders uit), is het altijd leuk wanneer de buggy in de belangstelling staat. Immers 'A buggy produces more smiles per mile than any other car!'. Wanneer je op de afbeelding klikt, zie een een (ver)grote en leesbare versie van het artikel.
Terug naar boven.
|
Op vrijdag 12 oktober 2012 de nieuwe aanwinst gemonteerd: een achterbumper. Custom made, met veel dank aan Jan van der Lit die het concept heeft uitgewerkt tot een stevig eindresultaat!
De bumper had ik het liefst verchroomd, alleen toen ik naar de mogelijkheden en prijs informeerde, moest ik snel een pilletje onder m'n tong leggen; de bumper (alleen het zichtbare gedeelte) zou mij 300 euro terugzetten!
Het alternatief was snel bedacht: poedercoaten, net als de rest van mijn beugels en chassisonderdelen. Voor het totaal (bumper en bevestigingsbeugels) was ik nu 40 euro kwijt.
De bumper zit er strak op. Net genoeg ruimte om de motor (en uitlaat) vrij te laten. Als ik wil, kan ik de bumper nog verder 'uitschuiven' om zo meer ruimte voor de uitlaat te laten; maar voorlopig laat ik het zo.
Terug naar boven.
|
Dit was echt balen op zondag 9 september 2012.
Prachtige dag, afspraak gemaakt om een nieuwe set velgen te passen, maar nadat ik Tim had opgehaald kwam ik niet verder dan 50 meter; de motor stopte ermee! Ik kon starten wat ik wilde.
De buggy werd teruggeduwd en nadat ikzelf het nodig had bekeken (ontsteking, benzine toevoer e.d.) heb ik de ANWB Wegenwacht gebeld. Die was kennelijk dichtbij want binnen 10 minuten stond hij voor mijn neus.
2,5 uur (ja echt, twee-en-een-half-uur) is de beste man ermee bezig geweest. Alle afstellingen van de carburateur werden geprobeerd; het mocht niet baten. "Het houdt hierop", was de conclusie van de WW-man. Nou lekker dan, daar stond ik dan met een compleet ontregelde carburateur en een motor die niet wilde starten.
De overigens zeer vriendelijke en behulpzame WW-man belde met een collega en er werd een afsleepwagen geregeld. Die stond in no-time in de straat (was toevallig ook in de buurt). De buggy werd erop gereden en aan mij werd gevraagd naar welke garage de buggy gebracht kon worden. De mijne natuurlijk! Thuis maar eens onderzoeken wat er aan de hand kan zijn...
Eenmaal thuis de carburateur gedemonteerd, uitelkaar gehaald en vervolgens de onderdelen ultrasoon gereinigd. Daarna de boel weer in elkaar gezet en ondanks dat ik een (ventiel)kogeltje overhield en ik er niets van begrijp waar die nou precies thuis hoort, loopt de buggy weer als een zonnetje! Heb ik hier last van het Ikea syndroom...?
Terug naar boven.
|
Op de warmste dag van 2012, zondag 19 augustus, werd de Veluwerit van BUGGYVRIENDEN.NL verreden.
Gert van Braak spotte Tim en mij op het moment dat we met de rit vanaf de parkeerplaats van het 'Roggebot House' (Roggebotsluis aan het Veluwemeer bij Kampen) wilden starten. Die dag, alles bij elkaar, zo'n 400 kilometer gereden.
(foto's Gert van Braak)
Terug naar boven.
|
Karl, met zijn zwarte Sportscar, en ik werkten donderdag (avond) 9 augustus 2012 met een buggyvriend uit Nijkerk (nog zonder buggy, vandaar niet op deze foto) mee aan een photoshoot voor Aegon. Allereerst op een landgoed locatie in Hoevelaken, later op de dijk nabij het Stoomgemaal Hertog Reijnout. Altijd leuk om samen buggy's te promoten...
(foto Allard de Witte)
Terug naar boven.
|
Om de twee jaar is het zover: APK. Dus, op 27 juli 2012 weer naar Paul's Garage in Hilversum en dat voor de vierde achtereenvolgende keer. Met dit jaar weer Ruud Kamerbeek als keurmeester in mijn buggy (in 2010 was dat Paul Otten).
Eenmaal in de garage is er altijd genoeg belangstelling en tijd voor een praatje. Mijn zoon Tim (links op de foto) loopt stage bij Paul en komt natuurlijk ook even kijken. "Ooit is deze buggy van mij", lijkt hij te denken... ;-)
Terug naar boven.
|
Het is 20 mei 2012 en ik ben hier onderweg tijdens de Vechtdalrit, georganiseerd door Buggyvrienden.nl. Wanneer ik tijdens de rit achter de Manx van Gert van Braak kom, fotografeert zijn dochter mijn Manx, wat o.a. deze foto oplevert.
(foto Melanie van Braak)
Terug naar boven.
|
Een (sepia) foto gemaakt op 11 maart 2012, voor de deur van mijn garage. Een prachtige (lente) dag, mooi moment om er even op uit te gaan; testritje. Kon ik gelijk die hardtop ff uit proberen en lekker brullen (Sidewinder) door het tunneltje onder de A28... ;-)
En ja, die gast met dat zonnebrilletje op; dat ben ik...
(foto Rita Molenaar)
Terug naar boven.
|
Twee foto's van BUGGYVRIENDEN.NL eerste 'meet & greet' van 2011 (Cruise Night, (Goede) vrijdag 22 april 2011). Zoiets is ff lekker kletsen/chillen en elkaars buggy's bewonderen.
Detail, maar toch: dit was de allereerste keer dat er in Nederland twee Manxen gebroedelijk naast elkaar stonden!
For the record: een metal goldflake Meyers Manx, kit volledig origineel en authentiek (eigenaar Gert van Braak) en een oranje (met zwarte strepen) Meyers Manx II; Engelse kit in licentie geproduceerd en volledig authentiek (die van mij dus).
(foto's Gert van Braak)
Terug naar boven.
|
In het maandblad voor omroepmedewerkers Spreek'buis kreeg mijn Manx in oktober 2009 op de achterpagina een mooi plekje n.a.v. het 40 jarig bestaan van de ASK (Auto Service Klup); een club onderdeel van de OSO (Omroep Sport en Ontspanning). Ik heb er veel leuke reacties op gekregen. Hieronder nog wat foto's uit de foto shoot voor de deur van mijn werkgever.
(foto's Josje Franken)
Terug naar boven.
|
Poetser betrapt! Tja, na een rit zitten er veel van die dooie insecten op de buggy. Die moeten eraf. En als Rita met haar camera speelt dan ben ik het 'experiment' ;-))
(foto's Rita Molenaar)
Terug naar boven.
|
Zondag 13 april 2008. Het is weer tijd voor een rondje met de Manx met Tim, Fleur en Ian. (foto Rita Molenaar)
Terug naar boven.
|
Kevercircuitdagen 2006, Lelystad
Keversite.nl organiseerde op 8 en 9 juli 2006 in Lelystad twee
Kevercircuitdagen. Absoluut een leuke en unieke happening! Mijn maatje Pieter won zeer overtuigend met zijn fluor gele
Sportscar buggy (links op de foto) de dragrace en dat met een niet optimaal afgestelde en lopende motor (en dan druk ik
mij nog voorzichtig uit). Mijn buggy werd nog genomineerd voor een prijs (dat is dat papiertje achter mijn ruitenwisser),
maar die ging uiteindelijk aan mijn neus voorbij. Mocht de pret bij mij overigens niet drukken. (foto Aart-Jan)
Terug naar boven.
|
Buggy 4 Ever
Creatieve, inmiddels ex-collega, Dick Wensink maakt bewerkingen van foto's die hij zelf maakt, toegestuurd krijgt, of, in dit geval, beide! Ik ken meer mensen die graag met Photoshop experimenteren, maar Dick geeft er graag een originele draai aan. Deze foto is daarvan een voorbeeld en ik vind 'm erg leuk. Het spandoek staat op de Brink, in het centrum van Hilversum. Voor een blik op de originele foto van de buggy moet je even een beetje naar onder scrollen. Ik zeg: 'Buggy 4 Ever'!
(foto Liesbeth Dingemans/Dick Wensink, bewerking Dick Wensink)
Terug naar boven.
|
(foto Liesbeth Dingemans)
Liesbeth, een ex-collega van mij, heeft wat foto's gemaakt waar ikzelf niet aan toe kan komen: mijzelf rijdend in de Manx!
Altijd lastig om zo'n foto te maken die moet bewegen maar ik vind het geslaagd! De dynamiek 'knalt' van de foto.
Om de juiste snelheid en afstand tot Liesbeth te bepalen heb ik wel wat rondjes om haar heen gereden op een soort van
dagrecreatie terrein tussen Laren en Hilversum. Liesbeth wilde de actie 'offroad', zodat ik met flinke vaart over het
gras moest crossen. Ik stuiterde behoorlijk (mede doordat de buggy zover is verlaagd dat ik nog maar 1 cm veerweg over
heb)! De sporen door het gras vielen wel mee, maar ik zag wel een paar mensen afkeurend naar ons kijken... Oja, de
foto's van Liesbeth zijn in die eerste prachtige week van mei 2006 gemaakt, toen het in een keer zomer leek. Ik rij
hier nog met de chrome Cyclone directional wielen en nog zonder strepen op de body...
(foto Liesbeth Dingemans)
Terug naar boven.
|
Manx II kit (Franse versie)
Ja, allemachtig, dat is ff schrikken, die prijs!
Maar er staat toch echt vierduizend-tweehonderd-vijftig
euro ( 4.250 euro gelukkig wel inclusief btw)! En dan moet je er ook helemaal voor naar Frankrijk karren (ter hoogte, of eigenlijk iets ten westen, van Bordeaux! Kortom, tel daar dus nog 450
euro bij op voor benzine, tol en overnachting. Ok, voor dat geld heb je de kit: body & neus (verkrijgbaar in elke RAL kleur), accu- en
opbergbakken in achterzitting, raamframe met glas en rolbeugel. Dit is zeg maar een standaard optie. Zo kocht ik 'm in Engeland voor minder
dan de helft! Bij deze Franse kit krijg je ook de hardtop en de koplampen erbij. Overigens kost een losse hardtop 350 euro en voor een setje
chrome en complete koplampen moet je ook wel 150 euro uittrekken.
(foto Gert van Braak)
Terug naar boven.
|
Bruce en Henny
Tjonge, wat vliegt de tijd! Hier interview ik in mei 1998 de dan 72-jarige Bruce Meyers voor de deur van de toenmalige vestiging van het Franse Manx
fabriekje Simili in Legé Cap Ferret. Ik had drie dagen de tijd om dat interview met Bruce te maken en dat heb ik ook tenvolle benut. Het interview
heb ik grotendeels op mijn memorecorder kunnen vastleggen. We hebben letterlijk over ALLES gesproken: SEX, DRUGS en ROCK & ROLL, maar uiteraard
ook over buggy's, buggy's en nog eens buggy's! Maar ook over succes, failliet gaan en persoonlijke dingen zoals over zijn jeugd, vader, moeder,
Duitse grootvader, muziekale talenten, liefde voor vrouwen, tig-keer trouwen & scheiden, Winnie, kinderen... Ik mocht van Bruce alleen niet alles wat hij vertelde
in ons boek 'De buggy, onze heilige koe' opschrijven. Enfin, misschien komt dat later nog eens, want, YES ik heb echt alles op tape...
(foto Hans Erkens)
Terug naar boven.
|
Het was een genot deze man te mogen interviewen: "the (god)father of the dune
buggy's" wordt hij ook wel genoemd. Gedreven, scherpe en creatieve geest, een mening over van alles en nog wat! 'Stil zitten' gedurende ons interview kon hij niet... ;-)
Ik publiceer deze foto's van Bruce omdat je hem zo in interviews niet ziet. Vaak wordt bij een interview met
hem alleen een geregiseerde pose van Bruce in, naast of op een Manx buggy (die heb ik natuurlijk ook gemaakt...)
gepubliceerd. Nooit zoals hij tijdens het gesprek tegenover je zit of staat.
Bruce kan heerlijk en geboeid vertellen, kritisch, ook op zichzelf en altijd met een flinke dosis humor. Als hij vertelt is hij één brok passie, met grote gebaren. Het laat zich raden: dit interview met
hem bevestigde voor mij mijn keuze en passie voor de Meyers Manx buggy. Ik vind de Meyers Manx het allermooiste buggy ontwerp ooit gemaakt! En ik vond het een grote eer om met de man die hier verantwoordelijk voor is daarover te spreken.
(Met dank aan Hans Erkens en Pieter Mooijman voor de onderstaande foto's)
Terug naar boven.
|
Super VW Magazine No74, Octobre 1995
In 1995 stond in het oktober nummer van Super VW Magazine (pagina 34 tot en met 43) een uitgebreid artikel met de titel 'Rassemble...Manx' wat verhaalde over een bijeenkomst van de Manxclub ergens in de woestenij van California (geschreven door Didier Soyeux en Jacky Morel).
Ik tikte een kopie van het blad op de kop toen ik op 3 mei 1998 in het magazijn Jacky Morel mocht rondstruinen. Je mag best weten dat ik in mijn dagelijkse werk bij een publieke omroep best wel bekende en beroemde mensen tegenkom, maar ik heb nooit de behoefte om daar een handtekening aan te vragen. Natuurlijk was dat met Bruce anders en ik vroeg tijdens de vele interviews die ik gedurende het VW National evenement met hem deed, heel bescheiden of hij dit exemplaar, waar hij, zijn Manx No 4 en de Manxclub zo prominent in werd belicht, te signeren. Boven alle verwachting kreeg ik niet alleen zijn handtekening, maar schreef hij er ook een persoonlijke boodschap bij waar ik uiteraard super blij mee ben.
Thanks Bruce, and I'm honored to meet you and have to known you too!
Terug naar boven.
|
Henny, Jan en Bruce
Hierboven nog een foto uit de 'oude doos': het is 1999 om precies te zijn. Op de foto sta ikzelf links, in het midden staat Jan van der Lit en rechts Bruce Meyers. Bruce was ere-gast op het Internationale Buggy Weekend (Lelystad), wat t.g.v. het 25 jarig bestaan van de Algemene Buggy Club werd gehouden (credits Peter en Ester Bos, want dat schijnt iedereen maar snel te vergeten). Het werd in vele opzichten een fantastisch buggy weekend!
(foto Arie van Ewijk)
Terug naar boven.
|
Manx T-shirt
Ik ben niet zo van het verzamelen van handtekeningen; met uitzondering van de handtekening van Bruce Meyers, die speciaal voor mij in 1997 een Manx Dune Buggy Club T-shirt signeerde. Het T-shirt werd door Peter en Esther Bos, die destijds met hun eigen (Super) buggy Amerika doorkruiste en terloops de familie Meyers aandeden, mee naar Nederland genomen.
Terug naar boven.
|
www.manxter.nl
Laatste wijziging: 5 juli 2023 - Copyright Henny Jore |
|